Pn - Pt: 8:00 - 16:00 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zadzwoń

884 300 997

Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów

Manualna skrzynia biegów w samochodzie

Już pierwsze objawy nieprawidłowego działania manualnej skrzyni biegów powinny nas zaniepokoić. Jej prawidłowe funkcjonowanie jest ważne nie tylko ze względu na oszczędność w przeprowadzaniu poważnych napraw, ale także pod względem naszego bezpieczeństwa oraz współuczestników na drodze. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów?

 

Objawy awarii manualnej skrzyni biegów

Każda, nawet najmniejsza zmiana w pracy skrzyni biegów powinna motywować jej użytkownika do przeprowadzenia kontroli jej stanu. Jest to ważne, ponieważ ignorancja małego problemu może doprowadzić do jego rozrostu i w efekcie powodować powstanie jeszcze większej oraz bardziej kosztownej usterki.

Najczęstszym i najprościej rozpoznawalnym objawem awarii skrzyni jest występowanie trudności w zmianie biegów. Opór przy próbie przesuwania dźwigni powinien uruchomić naszą czujność i zmotywować do znalezienia jego przyczyny. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na zgrzytanie występujące podczas zmiany biegów czy niekontrolowane ruchy lewarka. Przy takich objawach tylko naprawa skrzyni biegów sprawi, że samochód wciąż będzie nam dobrze służył.

 

Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów

Usterki w manualnych skrzyniach biegów można rozróżnić ze względu na trzy typy ich najczęstszych przyczyn: słaba jakość wykonania występujących w niej mechanizmów, nieprawidłowe użytkowanie oraz eksploatacja.

Poszczególne elementy manualnej skrzyni biegów mogą ulegać awariom, jeśli wykonane są z materiałów o słabej jakości, których eksploatacja sprawia, że szybko ulegają zużyciu. Mają na to wpływ również występujące w niej błędy konstrukcyjne, np. zbyt duże przeciążenia mechanizmów.

Zły sposób użytkowania skrzyni biegów także wpływa na jej stan użytkowy. Niewprawne posługiwanie się lewarkiem czy zmiana biegów przy niedociśniętym do końca sprzęgle sprawiają, że skrzynia przestaje funkcjonować prawidłowo, a z czasem ulega coraz większym usterkom. Ważna jest również liczba obrotów silnika przy zmianie biegów – zbyt niskie obroty negatywnie wpływają na skrzynię biegów, zmuszając ją do pracy w niekorzystnych warunkach i nadmiernie obciążając m.in. koło zamachowe oraz łożyska.

Za awarie manualnych skrzyń biegów odpowiada także ich zużycie. Eksploatacja auta i jego skrzyni biegów sprawia, że z czasem może dojść do wyrobienia się bieżni łożysk czy zużycia pierścieni synchronizatorów. Jest to prawdopodobne szczególnie przy braku dbałości o prawidłowy poziom oraz jakość oleju, dlatego należy wymieniać go mniej więcej co 60 tys. km.