Pn - Pt: 8:00 - 16:00 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zadzwoń

884 300 997

Jak zbudowane są wahacze i jak je naprawiać?

Wahacze to jedne z podstawowych elementów zawieszenia pojazdów. Ich zadaniem jest utrzymanie koła w odpowiedniej pozycji względem nadwozia oraz przenoszenie sił generowanych podczas jazdy. Uszkodzone wahacze mogą powodować problemy z prowadzeniem pojazdu, a także przyspieszyć zużycie innych części zawieszenia. 

Budowa wahacza

Wahacze są wykonane z wysokiej jakości stali lub aluminium, co zapewnia im wytrzymałość. Składają się z dwóch głównych elementów – korpusu wahacza oraz przegubów. Korpus wahacza ma formę ramienia, na którego końcach znajdują się przeguby kulowe lub tuleje gumowe. Przeguby te łączą wahacz z resztą zawieszenia, pozwalając na jego swobodne poruszanie się podczas jazdy. W przypadku samochodów z napędem na przednie koła, wahacze mogą być także wyposażone w przeguby kulowe związane z układem kierowniczym.

Objawy uszkodzonego wahacza

Pierwszym objawem uszkodzonego wahacza może być pogorszenie się komfortu jazdy. Usterka ta może objawiać się drżeniem kierownicy, hałasem podczas pokonywania nierówności oraz niestabilnością pojazdu podczas jazdy na wysokich prędkościach. Podniesione na podnośniku auto z uszkodzonymi wahaczami może wykazywać luz w przegubach. Warto również sprawdzić stan opon – nierównomiernie zużyte bieżniki mogą świadczyć o problemach z zawieszeniem. Jeżeli zauważysz którąś z tych niepokojących oznak, zapraszamy do naszego warsztatu samochodowego w Rzeszowie w celu przeprowadzenia diagnostyki.

Naprawa wahacza w warsztacie samochodowym

Naprawa wahacza polega przede wszystkim na wymianie uszkodzonych przegubów lub tulei gumowych. W przypadku większości samochodów, można to zrobić, nie ściągając całego wahacza z pojazdu. Aby wymienić przeguby kulowe, konieczne jest rozwiązanie ich połączenia z resztą zawieszenia, np. poprzez odkręcenie nakrętek lub oderwanie tulei gumowych od amortyzatorów. Następnie, nowe przeguby kulowe montuje się w miejscu starych, przywracając prawidłowe działanie wahacza. W niektórych przypadkach, ze względu na duże zużycie wahacza lub jego konstrukcję, może być konieczna wymiana całego elementu.