Pn - Pt: 8:00 - 16:00 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zadzwoń

884 300 997

Kiedy trzeba wymienić tarcze i klocki hamulcowe?

Bezpieczeństwo na drodze to priorytet dla każdego kierowcy. Jednym z kluczowych elementów zapewniających bezpieczną jazdę są sprawne hamulce. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, kiedy przeprowadzić wymianę klocków hamulcowych oraz tarcz.

Objawy świadczące o zużyciu klocków i tarcz hamulcowych

Pierwszym objawem wskazującym na konieczność wymiany klocków hamulcowych jest słyszalny, metaliczny zgrzyt podczas hamowania. Dźwięk ten powstaje na skutek zużycia okładzin ciernych klocków, które zaczynają ocierać się o tarczę. Warto zwrócić uwagę również na drgania kierownicy lub pedału hamulca podczas hamowania – może to świadczyć o nierównomiernym zużyciu tarcz. Innym sygnałem jest wydłużony czas reakcji układu hamulcowego oraz spadek siły hamowania, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Czas na kontrolę – sprawdzanie stanu tarcz i klocków

Regularne kontrole stanu układu hamulcowego są niezbędne dla utrzymania jego sprawności. Przegląd klocków i tarcz hamulcowych można przeprowadzić samodzielnie lub zlecić fachowcom w warsztacie. Warto pamiętać, że klocki hamulcowe powinny być sprawdzane co 10 000 – 15 000 km, natomiast tarcze co 30 000 – 60 000 km. Podczas kontroli warto zwrócić uwagę na grubość okładzin ciernych klocków oraz ewentualne rysy i pęknięcia na tarczach. W naszym warsztacie Rzeszowie dokonasz profesjonalnej kontroli, a w razie potrzeby zajmiemy się również wymianą klocków hamulcowych.

Wymiana klocków i tarcz – kiedy i jak to zrobić?

W przypadku stwierdzenia znacznego zużycia klocków lub tarcz hamulcowych, niezbędna jest ich wymiana. Zaleca się wymianę klocków hamulcowych, gdy ich grubość spadnie poniżej 3 mm. Tarcze natomiast powinny być wymienione, gdy osiągną minimalną dopuszczalną grubość, zazwyczaj oznaczoną na obwodzie tarczy. Warto również pamiętać, że wymiana klocków i tarcz powinna być przeprowadzana jednocześnie na obu kołach tej samej osi, aby zapewnić równomierne zużycie i skuteczność hamowania.